Stationsgebied

De belangrijkste verandering in het stationsgebied de afgelopen jaren is de aanleg van twee onderdoorgangen bij het spoor. In juni 2012 werd daarmee gestart en in mei 2015 werd het hele vernieuwde stationsgebied opgeleverd. Daarmee kwam definitief een einde aan de onveilige spoorwegovergang. Een historische gebeurtenis voor Bilthoven. Het gebied heeft een echte verbindingsfunctie gekregen. Zowel voor doorgaand verkeer als voor bezoekers van het centrum.

Op zaterdag 30 mei 2015 is het vernieuwde stationsgebied opgeleverd.

Het P+R terrein achter het station wordt naar verwachting in de loop van 2016 nog opgeknapt.

 

 

Het eerste verzoek om een tunnel te realiseren onder de overweg op de Soestdijkseweg dateert al uit 1929. De overweg was een doorn in het oog van de vele gebruikers. Dagelijks gingen er maar liefst 2000 scholieren over met de fiets, naast het auto- en vrachtverkeer. Heel vaak ging dat goed, maar helaas ook te vaak niet.

De gemeente vond goede partners in ProRail, de Provincie, het Bestuur Regio Utrecht en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door hun financiƫle bijdrage was het mogelijk om in 2009 te starten met de planvorming.

In het ontwerp werd ten westen van het station een bypass opgenomen waarover gemotoriseerd verkeer om het Emmaplein heen rijdt en aan de andere van het spoor de Soestdijkseweg weer op komt. Dit betekent een soepele reis met minder wachttijd van Bilthoven Zuid naar Noord. Voor voetgangers en fietsers was een onderdoorgang voorzien op de plek van de voormalige spoorwegovergang.

Impressie opening Stationsgebied

Gerelateerde documenten